Thursday, June 18, 2009

INFLUENZA A (H1N1)

pagi2 lagi sampai opis..aku da memang teruja nak baca perkembangan virus influenza ni kat malaysia..tup,tup..malaysia first locally-transmitted H1N1 case!!!

dengan perasaan takut..aku pon try cari info2 lain yang mungkin lebih berguna untuk aku faham apa tue influenza..

rasanya ramai yg da tau apa gejala2 virus nie and macam mana nak elakkan penyakit ni dari terus berjangkit..banyak info dalam paper. but, people are still puzzle whether WHO has already manufactured the vaccine to restrict this virus from spreading? supprisingly the answer is no..& they need at least 4 months to manufactured the same (eventhough WHO declared H1N1 as pendamic)..what Malaysia has currently is anti-viral.what's the different between these two? ubat anti-viral digunakan untuk merawat pesakit yg dijangkiti virus manakala vaksin digunakan untuk menghalang penyebaran virus.dan mengikut info yang dikeluarkan oleh Kementerian kesihatan,anti-viral ini akan dapat mengurangkan gejala2 H1N1 apabila diberi dalam masa yang tepat.
apa yang lebih merisokan aku..aku kan pegi keje naik LRT. so, peratus pendedahan aku kepada virus ni lebih tinggi dari org yg naik keta. ada yang kata..baik pakai mask tu utk protect diri kita ( even dalam LRT skang ni tak ramai lagi yang pakai) dan ada jugak yg kata, kalu da takdir nak kena..pakai mask pon kena jugak. tapi setau aku ( berdasarkan pengetahuan agama aku yg biasa2 nie), dalam islam pon mengalakkan kita berusaha dan seterusnya tawakal.so..lebih baik kita pakai mask tu..sebagai usaha kita untuk mengelakkan diri dari dijangkiti & menjadi medium penyebaran penyakit ni.
so..jom kita kempen pakai mask ramai2 & jangan lupa rajin2kan basuh tangan. agak2 malas nak pegi sink tue..beli la hand sanitizer tu. senang, sambil baring pon bole cuci tangan..hehe :)

MOH LER PAKE MASK RAMAI2!!! huhu..

No comments:

Post a Comment